El Museu de l’Empordà presenta el cicle 'Artistes convidades amb un projecte inspirat en l’exili de la Guerra Civil
El Museu de l’Empordà, de Figueres, inaugura el dissabte 16 maig (12 h) el nou cicle expositiu “Artistes convidades”, una iniciativa destinada a acollir obres de recent creació en què la institució ha col·laborat durant el procés de producció. Aquesta primera edició compta amb la participació de Nora Ancarola i Marta Marín-Dòmine, que presenten la proposta “Desenterrar és tornar”, oberta al públic del 16 de maig al 7 de febrer de 2027. Hi haurà una instal·lació sobre el procés d’aquest projecte (projecció d’un documental, plànol, entre d’altres). Amb aquest cicle es pretén convertir l’exposició de col·lecció en un espai dinàmic i en constant transformació.
El projecte s’articula a partir de la novel·la Fugir era el més bell que teníem, de Marín-Dòmine, que pren com a punt de partida les memòries del seu pare, Joaquim Marín Caballol, qui evoca el moment en què, el 5 de febrer de 1939, travessa la frontera cap a l’exili com a adolescent soldat amb el seu amic Trueba —també nen soldat i cornetí a l’aviació de Sabadell—. A la Jonquera, decideixen enterrar l’instrument de Trueba, en un gest carregat de simbolisme que esdevé alhora empremta en el territori i projecció de futur: l’esperança de recuperar-lo en un eventual retorn.
“Desenterrar és tornar” proposa, des del present, una aproximació al possible lloc d’enterrament del cornetí. A través d’un conjunt d’accions orientades a la seva hipotètica recuperació, el projecte planteja una reflexió sobre el significat de rescatar objectes del passat i sobre com aquests gestos transformen la mirada sobre el paisatge. La proposta configura una investigació artística que aborda la memòria, l’exili i les capes ocultes del territori.
Activitats paral·leles
El cicle es desplega amb diverses activitats paral·leles que amplien el discurs del projecte. La inauguració, el 16 de maig (12 h), inclourà una conferència de l’historiador i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona Enric Pujol i una conversa amb les artistes. Així mateix, també s’ha programat una sessió dedicada a la representació dels exilis en les arts visuals, amb Pepa Balsach (29 de setembre a les 19 h, al Museu de l’Empordà), entre d’altres activitats. El projecte culminarà amb una performance a l’indret on es va enterrar el cornetí, establint un vincle directe entre memòria, art i territori (data pendent de concretar).
Convidar artistes a intervenir a l’exposició de col·lecció
“Artistes convidades” és un projecte que convida artistes a intervenir en l’exposició de col·lecció del Museu de l’Empordà amb una obra de nova producció. Així, s’integra de forma temporal en el recorregut expositiu per tal de reforçar l’exposició de la col·lecció com un espai viu i dinàmic. L’objectiu principal d’aquest projecte és crear noves lectures i mirades als temes que es despleguen a l’exposició i aprofundir-hi a través de múltiples activitats relacionades, com ara conferències, diàlegs o performance, entre d’altres. La primera edició d’“Artistes convidades” és aquesta instal·lació proposada per les artistes Nora Ancarola i Marta Marín-Dòmine.